چاقی:

 افزایش چربی بدن به مقادیر بالای 25 ٪در مردان و 35 ٪در زنان چاقی به حساب می آید.

.

.

.

بقیه در ادامه مطلب...

 عوامل چاقی:

 عوامل موثر بر چاقی چند متغیر (multifactorial) میتواند باشد. 

عواملی از قبیل:

ژنتیک، اجتماعی شدن یا socialization انسان، سن، جنسیت، نژاد (race )، وضعیت اقتصادی، وضعیت روانی، عوامل محیطی، سبک زندگی (style life )، قطع سیگار، بی تحرکی، نوع غذا، تعادل هورمونی (تیروئید) عوامل چاقی میتواند به عوامل خارجی و داخلی تقسیم شود. هرگاه میزان کالری دریافتی بیشتر از میزان کالری مصرفی باشد expend> intake ، این نوع چاقی به عنوان اگزوژنز یا چاقی با عامل خارجی در نظر گرفته میشود و در مقابل هرگاه چاقی به عواملی از قبیل هورمونی (کم کاری تیروئید) مرتبط باشد، اندوژنز (Endogenes ) در نظر گرفته میشود که روشهای درمانی متفاوتی را باید مد نظر قرار داد. هورمون های مرتبط با چاقی از قبیل گرلین، اوبستاتین (obestatin )یا هورمون سیری (از معده) و هورمون لپتین (از بافت چربی) امروزه مورد توجه دانشمندان در تحقیقات مرتبط با چاقی است.

بیماریهای مرتبط با چاقی:

 دیابت، بیماریهای قلبی عروقی، فشارخون، آنفارکتوس و سکته قلبی، مشکالت گوارشی، سرطان (به ویژه روده)، بیماریهای هورمونی متعدد، نازایی، افسردگی، قطع تنفس در خواب، چرب بودن کبد، زخم وریدی، مرگ ناگهانی، بزرگ شدن قلب چربی احشایی (visceral ) در بروز بیماری قلب و عروق و دیابت تاثیرگذارتر از چربی زیر پوستی است. 

60 تا 65 درصد وزن بدن افراد با وزن معمولی را آب تشکیل میدهد. این در حالی است که این مقدار در افراد شدیداً چاق حدود 40 درصد است. برای هر کیلوگرم از وزن بدن نیز در افراد چاق 45 تا 55 میلیلیتر آب و برای افراد با وزن معمولی 70 میلی لیتر آب وجود دارد. میزان شیوع چاقی در مردان 27 %و شایعترین محدوده سنی شیوع چاقی در مردان 40 تا 50 سالگی است و میزان شیوع چاقی در زنان 40 %و شایعترین محدوده سنی شیوع چاقی در زنان بین 50 تا 60 سالگی است. 15 %بچه های 6 تا 19 ساله چاقاند، 64.5 % آمریکایی ها یا چاق هستند و یا اضافه وزن دارند. چاقی درایران در حدود 32 %شیوع دارد. در تهران 13 %دختران زیر 18 سال چاق هستند. شیوع درسنین مدرسه 10 %است که 26 تا 41 درصد از این کودکان چاق حتماً دربزرگسالی نیز چاق خواهند بود.  

در صورتی که ورزش و فعالیت بدنی منظم در زندگی فرد وجود نداشته باشد بعد از 25 سالگی هر ساله 450 تا 500 گرم وزن به دست می آوریم (اضافه وزن) و حدوداً 200 تا 250 دانسیته استخوانی را از دست میدهیم. بنابراین حدود 700 تا 750 گرم هر ساله به بافت بدون عضله ما اضافه میشود که به عبارتی دیگر در طول 10 سال 7.5 کیلوگرم بر بافت بدون عضله ما اضافه میشود.

منبع: جزوه تندرستی دکتر نیکوخصلت