استخوان ها افزون بر اینکه از عـضلات وانـدام هـای بـدن انـسانها محافظـت ونگهـداری مـی کنند، در تحرک و فعالیت های روزمره نیز دخالت عمده ای دارند. اسـتخوان از دو بخـش اصلی تشکیل شده است، بخش اول آن مواد معدنی اسـت کـه عمـدتا شـامل کلـسیم مـی شـود وبخش دوم ماتریسی از جنس پروتئین است.  نظریـه ای متـداول اسـتخوان را بـه عنـوان کریستالی پیزوالکتریک مورد توجه قرار می دهد که در آن فشار مکانیکی بـه انـرژی الکتریکـی تبدیل می شود.  تغییرات الکتریکی به وجود آمده در زمانی که استخوان تحـت فـشار مکـانیکی قرار دارد فعالیت یاخته های سازنده استخوان را تحریک می کند که نتیجه اش تـشکیل کلـسیم است.

.

.

.

بقیه در ادامه مطلب

فعالیت های ورزشی به دو روش کشش عضله و نیروی جاذبه سبب افزایش تراکم استخوان می شوند.  اهمیت فعالیت بـدنی در رشـد ونگهـداری از دانـسیته مـواد معـدنی اسـتخوان کـاملا پذیرفته شده است.  در اکثر تحقیقات تاثیر مثبت فعالیـت بـدنی و فـشار مکـانیکی وارده ناشی از آن بر افزایش تراکم استخوان به اثبات رسیده است.  البته با توجه به فاکتور های تحمل بار ویژه در فعالیـت هـای مختلـف و مشخـصات آنتروپـومتریکی وفیزیکـی ورزشکاران هر رشته ورزشـی، ارتباط ویـژه ای میـان فعالیـت ورزشـی انجـام شـده و دانـسیته استخوانی اندازه گیری شده شرکت کنندگان دیده شده است.

 ورزش هایی که با حرکات ناگهانی بدن واندام ها همراهند و انـدام هـا در آن درجـات مختلـف فشار را تحمل می کنند، بیشتر باعث تحریک استخوان سازی می شوند. از طرفی ترکیب بدنی بستگی قابل توجهی به فعالیت جسمانی فرد دارد، چنانچه اغلب قهرمانـان ورزشی وسایر افراد فعال نسبت به افراد غیر فعال گـرایش بیـشتری بـه داشـتن شـاخص هـای ترکیب بدنی عضلانی پیکری ولاغر پیکری دارند.  همچنین در بررسی مقایـسه ترکیـب بـدنی میان زنان ورزشکار وغیر ورزشکارمشاهده شد دوندگان استقامتی نسبت به دیگر ورزشـکاران و افراد غیر فعال دارای توده چربی پایین تر و درصدچربی بدن کمتری بودند. با توجه به تاثیر اساسی دانسیته استخوانی و ترکیب بدنی بـر زنـدگی فـرد وبـویژه بـر عملکـرد ورزشکاران و با توجه به این مسئله که دانسته های اندکی در مورد مزایـای فـاکتور هـای ویـژه تمرینی بر سازگاریهای استخوانی وجود دارد.


منبع:مقایسه تراکم توده استخوان (BMD(وبرخی شاخص های ترکیب بدنی زنان ورزشکار تیم های ملی هندبال وکاراته ایران

 استاد راهنما دکتر پروانه نظرعلی استاد مشاور دکتر پریچهر حناچی دانشجو مریم عبدالهی