کاآفرینی در ورزش



امروزه، کارآفرینی و نوآوری مرکز فرایند خلاق در اقتصاد به منظور رشد اقتصادی، افزایش سودآوری و ایجاد اشتغال است. اشتغال و پیچیدگی های آن در جهان پرشتاب امروزتوجه بسیاری ازسیاستگذاران، دولتمردان و کارشناسان را به خود جلب کرده است. ترکیب جمعیتی جوان کشور، ضرورت ایجاد فرصتهای شغلی، لزوم رهایی اقتصاد کشور از وابستگی به مواد خام اولیه، بهویژه نفت خام، و همچنین لزوم خروج از وضعیت اقتصاد تکمحصولی از یک طرف و روندهای موجود در جامعه اطلاعاتی از طرف دیگر، عواملیاند که سیاستگذاران و تصمیم گیرندگان کلان کشور را وامیدارد که به منبع قابل اتکایی بجز مواد اولیه بیندیشند و بدونشک با توجه به الزاماتی که جامعه اطلاعاتی دارد این منبع حیاتی چیزی جز خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی نیست.

.

.

. بقیه در ادامه مطلب

تعاریف گستردهای از کارآفرینی بیان شده است. در تعریفی، کارآفرینی فرایند پویایی از چشمانداز، تغییر و تکوین است که نیاز به استفاده از انرژی، اشتیاق جهت ایجاد و اجرای عقاید جدید و راهحلهای خلاق دارد. از طرفی تعریفی که به طور گسترده پذیرفته شده، کارآفرینی را تعقیب فرصتها بدون توجه به منابعی که به طور معمول کنترل شده هستند تعریف میکند .

امروزه ورزش صنعت رو به توسعه ای است که کارآفرینی در آن رشد روزافزونی در جهان یافته است. حدود 150 میلیون نفر در جهان به صورت گستردهای در ورزش مشارکت میکنند. جنبههای گسترده اقتصادی صنعت ورزش، امکان سرمایه گذاری و کارآفرینی را برای این بخش فراهم کرده است. به هر حال، رشد صنعت ورزش در پنجاه سال گذشته، پدیده کوتاه مدتی نبوده است و به عوامل مختلفی نسبت داده شده است که شامل افزایش تعداد و تنوع مجله های ورزشی و مجله های تجاری؛ افزایش و گسترش کالاها و خدمات مرتبط با ورزش برای بخش های مختلف بازار؛ افزایش اسپانسرها و سرمایه گذاری ورزشی از سوی جوامع تجاری؛ افزایش میزان قراردادها؛ افزایش در تکنولوژی کالاها، خدمات مرتبط با ورزش و آموزش است. علاوه بر این موارد، تحقق اینترنت به عنوان وسیلۀ انتقال مفاهیم به طور صحیح و خدمات ورزشی بی حد و مرز، فرصتهای تازهای برای کارآفرینان ایجاد کرده است که نمونه ای از آن جایگاه ورزش حرفهای شامل طراحی و توسعه وبسایت ها، تکنولوژی، تجارت الکترونیک، مدیریت و خدمات مشتریان، دسترسی به پایگاه اطلاعرسانی بازاریابی و تنوع محصول است. نوآوری در ورزش انگلستان نمونه ای از کارآفرینی است که بخش کلیدی ورزش این کشور شناخته شده است. از سال 2004 تاکنون، ورزش انگلستان، واحدتحقیق و نوآوری را با هدف انحصاری فراهم کردن راه حل های اجرایی مربوط به هدایت ورزشهای المپیک و پارالمپیک پیاده کرده است. قلمروهای سرمایه گذاری شده تحقیق و نوآوری میتواند در تجهیز ورزشکار، آماده سازی و اندازه گیری فنآوری ها و علم تمرین و مدیریت پزشکی خلاصه شود. تنوع پروژههای تحقیق و نوآوری 1 نشان دهنده کاربردی بودن جریان تحقیق هستند که وجود مفاهیم و عقایدی را تقویت میکند که اغلب برپایۀ دانش اصولی معتبری است. بنابراین، تیم نوآوری در ورزش انگلستان، خواستار به کارگیری و ایجاد عقایدی است که بتواند ورزشکاران انگلستان را از رقابت و آموزش بهرهمند سازد، ضمن آنکه این نوآوری ها بر عقاید مبتنی بر پتانسیل تجاری تمرکز میکنند. سدان ( 2008 )، در گزارشی ورزش انگلستان را نماینده دولت برای سرمایه گذاری در حمایت از ورزشکاران و ورزشهای المپیک و پارالمپیک دانسته است، به گونه ای که ورزش انگلستان و مؤسسۀ فناوری دانشگاه لابروف کارآفرینان را جهت ایجاد عقاید نو در ورزش ترغیب کرده اند.


با توجه به نتایج به دست آمده، مهمترین قوت ها و ضعف های کارآفرینی با استفاده از آزمون رتبه ای فریدمن اولویتبندی شد. از مهمترین قوت های کارآفرینی در ورزش کشور وجود متخصصان ورزشی و وجود سازمان تربیت بدنی و فدراسیونهای مربوطه عنوان شد و از مهمترین ضعف های کارآفرینی کارآمد نبودن مدیریت ورزش کشور و فقدان سیستم تشویق و پاداش بر اساس عملکرد برای کارآفرینان ورزشی شناخته شد. همچنین مهمترین فرصتهای کارآفرینی وجود نیروهای تحصیل کرده تربیت بدنی، افزایش سطح علمی و فناوری ورزش و مهمترین تهدیدها دخالت جریان های سیاسی در ورزش کشور، فاصله ورزش از دانشگاه شناخته شد.


منبع:برگرفته از مقاله: تعیین موقعیت استراتژیک و وضعیت موجود و مطلوب کارآفرینی در ورزش کشور

زینب مندعلیزاده- حبیب هنری- جواد شهلایی