آشنایی با روش های تمرین

روش های تمرین :

ایجاد محیط روانی مناسب به طوری که سطح توانایی جسمانی فرد را نیز افزایش دهد اهمیت زیادی دارد . انواع تمرینات باید به گونه ای باشد که بتواند زیر بنای برنامه ریزی جهت تمرینات ورزشی خاص هررشته باشد  بسیاری از عملکرد های ورزشی افراد را می توان با روش های مختلف تمرینی بهبود بخشید .

.

.

.

بقیه در ادامه مطلب

تمرینات اینتروال ( تناوبی ) :

تمرینات اینتروال یا متناوب شامل مراحل تمرین و استراحت به طور متناوب می باشد . در تمرینات اینتروال میزان خستگی به مراتب کمتر از تمرینات مستمر و مداوم بوده و ورزشکار فعالیتهای جسمانی خود را به طور حساب شده و همراه با استراحت هایی در بین فعالیت ها انجام می دهد . در تمرینات متناوب خستگی ورزشکار به حداقل می رسد و علت عدم خستگی در این گونه تمرینات این است که ورزشکار کار و استراحت را به طور متناوب انجام داده و توزیع انرژی غیر هوازی نزد او افزایش می یابد .

تعریف کلی از اصول تمرینات اینتروال :

خصوصیات برنامه اینتروال درهررشته ورزشی متفاوت است . طرح برنامه تمرینات اینتروال بستگی به این دارد که چه نوع سیستم انرژی در تمرین عمل می کند . بنابراین برنامه اینتروال رابا توجه به مدت ، شدت و یا مسافت فعالیت برنامه ریزی می کنند . زمان فعالیت می تواند نوع سیستم انرژی را مشخص کند . شناخت رابطه بین سیستم انرژی مورد استفاده و مدت زمان مناسب مهمترین طراحی برنامه اینتروال است .

- تمرینات باید ابتدا با شدتی آهسته شروع شود و سپس طی هفته های بعد ( حدوداً سه هفته یک بار ) به  آرامی شدت تمرین افزوده شود تا بتوانیم ورزشکار را در بهترین سطح عملکرد ورزشی قرار دهیم . شدت فعالیت های بدنی ، تعداد تکرارها و مدت زمان استراحت بین تکرارها باید متناسب با سطح آگاهی ورزشکار باشد .

تمرینات دایره ای :

تمرینات دایره ای نوعی تمرین تناوبی و شبیه آن است که باعث افزایش بعضی از فاکتورهای آمادگی جسمانی به خصوص قدرت و استقامت می گردد . نام دیگر تمرینات دایره ای تمرینات ایستگاهی است . این نوع تمرینات به شکل های متنوعی می تواند اجرا شود . به عبارت دیگر به مجموعه تمرینات در ایستگاه ها ، به صورت دایره ای انجام می گیرد ، تمرینات دایره ای گفته می شود . تمرینات دایره ای به گونه ای است که در چند محل به نام ایستگاه های ورزشی انجام می گیرد و متعاقب هر فعالیت در ایستگاه مربوطه استراحت های متناسب با آن فعالیت انجام می شود . تعداد ایستگاه های مربوط به تمرینات دایره ای با توجه به میزان آمادگی بدنی فرد باید تعیین گردد و مسلماً تمرینات در ابتدا با ایستگاه های کمتر ( حدود 5 تا 6 ایستگاه ) انجام گرفته و پس از کسب آمادگی جسمانی مطلوب در فرد می توان تعداد ایستگاهها را ( 10 الی 15 ایستگاه ) افزایش داد .

- ورزشکار می تواند 3 تا 5 دوره کامل یک برنامه را که از 10 ایستگاه تشکیل شده ، در زمان معینی به اتمام برساند .

تمرینات فارتلک :

تعریف دیگری برای واژه تمرینات فارتلک می تواند تمرینات بازی با سرعت باشد اینگونه تمرینات در واقع یک نوع برنامه تمرینی غیر رسمی می باشد که در آن مرحله فعالیت و تکرار و نیز فواصل استراحت بین تکرارها و دوره ها به طور دقیق محاسبه نشده است .  از طرفی تمرینات فارتلک را می توان نوعی تمرین استقامتی دانست که در آن ورزشکار به طور متناوب با سرعت زیاد میدود و استراحت را به صورت فعال با دویدن آهسته انجام می دهد . از ویژگی های مهم تمرینات فارتلک یا بازی با سرعت این است که این گونه تمرینات در جنگل و مناطق طبیعی و تپه ها به صورت دویدن های تند وکند انجام  می گیرد . اجرای این گونه تمرینات که ورزشکار بتواند در طبیعت و فضای باز انجام دهد و از مناظر طبیعی استفاده کند و به فعالیت بپردازد ، باعث تغییراتی در تنوع و عدم دلزدگی ورزشکار شده و فعالیت را برای ورزشکار حتی تا سر حد خستگی لذت بخش می کند . اجرای این تمرینات در جهت توسعه دستگاه هوازی وغیر هوازی می تواند با کاهش وافزایش شدت فعالیت بهبود یابد .


منبع : محسن سوزنگری