پنج دشمن تناسب اندام

تناسب اندام


تعریف تناسب اندام:

تناسب اندام به معنای همخوانی اندام بدن نسبت به دیگر اندام و همچنین نسبت به قامت

میباشد.


بنابر این رشد بی رویه از لحاظ توده چربی و یا حجم عضلانی اندام را از تناسب خارج می کند.  هر روزه ، تمایل به داشتن بدنی زیبا و متناسب افزایش می یابد در واقع افراد از نظر زیبایی شناختی علاقه مندند که در محدوده سالم وزن قرار گیرند . علاوه بر آن موقعیت استخوانها، عضلات و بافت چربی از عوامل مۆثر در شکل گرفتن اندام افراد است.  استخوان ها جثه را شکل می دهند و عضلات می بایست با توزیع حجمی متناسب در بدن قرار گیرند تا تناسب در قسمت های مختلف بدن حفظ شود.  در مورد بافت چربی و توزیع آن در بدن ، بیشترین تغییر را می توان انجام داد . اندازه بافت چربی توسط تعادل انرژی دربدن قابل تغییر است.


تناسب اندام


پنج دشمن تناسب اندام کدامند؟

دشمن شماره یک : بیخوابی


بی خوابی

بر اساس تحقیقات انجام شده باید روزانه حداقل 6 و حداکثر 9 ساعت بخوابید. خواب کمتر یا بیشتر از این ساعات میتواند خطر اضافه وزن و دیابت را افزایش دهد.  با کمبود خواب میزان هورمونهایی مانند تستوسترون و هورمون رشد نیز » چربی سوزی «کاهش مییابد.  همچنین باعث افزایش میزان هورمون اشتها می شود و هورمون سیری یا همان لپتین را هم کم می کند.



دشمن شماره دو : آلودگی

الودگی و چاقی

ترکیبات شیمیایی که همه ی ما در طول روز سر و کار داریم میتوانند نظم کنترل وزن بدن ما را به هم بزنند. فتالات ها و بیسفنول A جزو ترکیباتی هستند که خطر ابتلا به چاقی را بالا میبرند.


دشمن شماره سه : سیستم حرارتی و هوای مطبوع


هوای مطبوع بر تناسب اندام

دمای بدن انسان در هر هوایی 37 درجه است در هوای گرم برای مقابله با گرما بدن عرق می کند برای اینکار بدن انرژی زیادی لازم دارد که باید از طریق مواد غذایی تأمین شود و زمانی که هوا سرد است بدن تلاش زیادی برای جبران دمای از دست رفته میکند جریان خون، تنفس و هضم غذا باعث تولید گرما شده و به حفظ دمای ثابت بدن کمک میکنند. اگردر تابستان محیط را بیش از حد خنک نگهداریم و یا در زمستان محیط را بیش از اندازه گرم کنیم، بدن هیچ تلاشی برای حفظ دما انجام نمی دهد و نتیجه این میشود که ما در طول سال کالری کمتری برای مقابله با گرما یا سرما از دست میدهیم.


دشمن شماره ی چهار : دخانیات


دخانیات بر تناسب اندام

سیگار کشیدن باعث بی اشتهایی کاذب شده و همچنین متابولیسم بدن را بالا می برد.و کالری بیشتری از دست میرود با ترک سیگار که کاری بسیار پسندیده است سلامت بدن را به دست خواهید آورد هر چند به طور موقت چاقی در پی خواهد داشت که به مرور و با تنظیم برنامه غذایی و ورزش مشکل برطرف می شود.


دشمن شماره ی پنج : داروها

 

داروهای هورمونی که حاوی دز بالای استروژن و پروژسترون هستند توده چربی بدن را بیشتر می کنند . داروهای اعصاب ، آرام بخش ها ، داروهای ضدافسردگی ، اشتها را زیاد می کنند و در ضمن باعث افزایش انسولین می شوند.


منبع:10 تکنیک تناسب اندام-شهرام و محسن محمدی