obesity&exercise

امروزه چاقی یکی از دلایل و ریشه های بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و عروقی،سکته های مغزی، فشار خون بالا، دیابت، سرطان و ... میباشد.  

#کاهش وزن بر کاهش میزان بیماری های مزمن، کاهش هزینه های سلامتی و بهبود کیفیت زندگی اثر دارد بنابراین توجه زیادی بر این مسله میگردد.

اما متاسفانه افرادی که از چاقی رنج میبرند خیلی از راه ها زا برای کاهش وزن امتحان میکنند که ممکن است در راه روش های نا مناسبی انتخاب کنند و عوارض جبران ناپذیری گریبان گیر این افراد گردد.


کاهش وزن بر کاهش میزان بیماری های مزمن، کاهش هزینه های سلامتی و بهبود کیفیت زندگی اثر دارد بنابراین توجه زیادی بر این مسله میگردد.

اما متاسفانه افرادی که از چاقی رنج میبرند خیلی از راه ها زا برای کاهش وزن امتحان میکنند که ممکن است در راه روش های نا مناسبی انتخاب کنند و عوارض جبران ناپذیری گریبان گیر این افراد گردد.

در بین بسیاری از روش ها بهترین نوع کاهش وزن، داشتن برنامه تغذیه مناسب به همراه برنامه ورزشی مرتب میباشد که با توجه به تحقیقات فراوان انجام شده بیشترین اثربخشی و کم ترین عوارض را دارا میباشد.

obesity&sport

برای آنکه فرد یک برنامه ورزشی منظم، علمی و موثری داشته باشد باید به نکات زیر توجه کند:

1-نوع ورزش و شدت آن

2-طول هر جلسه و تعداد جلسات در هفته

3-شرایط فردی

4-کالری مصرفی


نوع ورزش و شدت آن:

ورزش ها از نظر نوع دو دسته اند:هوازی - بی هوازی.  بهترین نوع برای چربی سوزی هوازی میباشد و ورزش های بی هوازی برای افزایش قدرت عضلانی به کار میروند.

شدت ورزش تعیین کننده میزان چربی سوزی است که بر حسب ضربان قلب تعیین میشود.


طول هر جلسه و تعداد جلسات هفتگی:

حداقل زمان هر جلسه 30 دقیقه توصیه شده که 5 دقیقه برای گرم کردن و 5 دقیقه برای سرد کردن در نظر گرفته شده است.برای افرادی که سابقه ورزشی ندارند توصیه میشود از 10 دقیقه شروع و به 30 دقیقه برسند همچنین برای افزایش میزان مصرف انرژی بر حسب تحقیقات به 3 ست 10 دقیقه ای در طول یک جلسه توصیه شده است. 

در رابطه با تعداد جلسات نیز حداقل تعداد را میتوان بر 3 جلسه در هفته قرار داد هرچند امروزه توصیه بر این است که در اکثر روزهای هفته فعالیت بدنی انجام شود.


شرایط فردی:

بر اساس امادگی افراد برنامه های متنوع ورزشی نوشته میشود.برای افرادی که آمدگی کمتری دارند معمولا شدت ورزش پایین در نظر گرفته میشود.

obesity&sport

کالری مصرفی:

میزان مصرف کالری برای تجویز برنامه ورزشی و کاهش وزن رابطه دارد و باید متناسب با کاهش وزن و میزان کالری مصرفی باشد.

obesity&sport


نتیجه:بر اساس تحقیقات انجام شده بهترین نوع کاهش وزن داشتن برنامه ورزشی علمی و مناسب همراه با کنترل رژیم غذایی میباشد.


منبع:مجله دیابت و لیپید ایران-92-مسعود فشارکی